Size matters

11 september 2024

Hoe kom je van idee tot prototype? Hoe vertaal je pixels in fysieke maten?

Afgelopen weken was ik vier dagen op de Technische Universiteit Delft voor een veldonderzoek over hoe het ontwerpproces gaat als je blind of slechtziend bent. Dit is de verkennende fase van het toegankelijk maken van designopleidingen voor non-visuele studenten. Het eerste leerpunt was dat het nog niet zo makkelijk is om op de plaats van bestemming te komen. Voordat de les kan beginnen moeten er eerst allerlei obstakels overwonnen worden, zoals: hoe vind ik het juiste gebouw? Waar is de ingang? Hoe steek ik de aula over? Vervolgens gingen we actief aan de slag om de ruimte te verkennen, omdat de ontwerpopdracht daarmee te maken had. Dit ging niet met plattegrond en lineaal, maar heel actief en fysiek: al kloppend, zingend en stampend gingen we door de universiteit. Ik kan me voorstellen dat er wat verbaasde blikken onze kant opgingen. Is het nodig om in een pilaar te klimmen om de hoogte te beoordelen? Misschien niet, maar het geeft wel interessante informatie over de verhouding tussen je lichaam en de ruimte.

Vervolgens hebben we een voorstel gedaan voor optimalisatie van de ruimte. Waar we in ons prototype tegenaan liepen was dat het lastig is om afstanden in te schatten als je kijkt op de tast.

Dit geldt voor ons omdat we de visuele informatie missen, maar de vraag is of andere studenten wel de vertaling weten te maken van pixels naar fysieke realiteit. In mijn atelier heb ik latjes in allerlei lengtes en diktes om snel de juiste maat te hebben. Handig en ondertussen is mijn maatgevoel redelijk accuraat geworden. Zulke concrete hulpmiddelen kunnen alle designstudenten wel gebruiken. Of zou iedereen blindelings weten hoe groot een bol van 4 cm is of weten welk formaat een kubus van 10 cm heeft?

Het was inspirerend om zo een paar dagen op een positieve manier bezig te zijn met blind zijn, om samen te zoeken naar de sterke punten van iets wat op zichzelf niet echt prettig is. In ieder geval kan op mijn CV komen te staan: tactiel begaafd en out of the box-denker.